حقوقدانان جنبش سبز مردم ايران

دسامبر 25, 2009

نسخه دوم پيش نويس قانون اساسی پس از عزل آقای خامنه ای در روز عاشورا

Filed under: 1 — Iranian Lawyers for the Green Movement @ 10:40 ق.ظ.

نسخه دوم پيش نويس قانون اساسی با چند روز تاخير نسبت به زمان بندی که برای خودمان تعيين کرده بوديم تقديم خواهد شد و از اين تاخير پوزش می خواهیم. دلائل اصلی تاخير، پيچيده و زمان بر بودن رايزنی ها با صاحب نظران و نيز مشغله های ديگر ما از جمله نقش هائی که هر يک از ما به طور انفرادی (و با سلائق گوناگون) در کمک به جنبش مردم ايران در مبارزه برای دمکراسی و حقوق بشر، همانند ساير هم وطنان بر عهده داریم بود.

نسخه دوم چند روز پس از عزل آقای خامنه ای در روز عاشورا، جهت ادامه بررسی ها تقدیم خواهد شد. فعلاً وعده ديدار ما در مراسم تاسوعا و رفراندوم عاشورا.

با احترام

حقوقدانان جنبش سبز مردم ايران

Advertisements

21 دیدگاه »

  1. عزیز جان همین که چیزی نوشتی به من یه پیام بفرست.

    به نظر من دین از سیاست باید جدا باشد و باید حواسمون باشه به رییس جمهور یا کس دیگه ای زیادی قدرت ندیم.

    دیدگاه توسط parsigurdafarid — دسامبر 28, 2009 @ 2:39 ق.ظ. | پاسخ

  2. یکی از دیدگاههای دوستان:
    تنها راه بهترین راه بازگشت به پیش نویس قانون اساسی است ! (forever696)

    دیدگاه توسط parsigurdafarid — دسامبر 28, 2009 @ 2:47 ق.ظ. | پاسخ

  3. Agha har kari mikonid bekonid, vali post Vezae RISHE KAN SAZIYE MAZHAB male mane

    دیدگاه توسط li — دسامبر 28, 2009 @ 2:49 ق.ظ. | پاسخ

  4. salarweb says:
    اطلاع رسانی در مورد تغییر قانون اساسی خیلی کمه.
    قانون اساسی پیشنهادی این افراد هم خیلی خوبه اما متاستفاده هیچ اطلاع رسانی درستی انجام نشده.
    همه باید ببینند و بشنوند و نقدها انجام بشه

    دیدگاه توسط parsigurdafarid — دسامبر 28, 2009 @ 2:51 ق.ظ. | پاسخ

  5. اصل اول: جمهوری ایران غیر دینی است!

    دیدگاه توسط farzad — دسامبر 28, 2009 @ 2:53 ق.ظ. | پاسخ

  6. cilrvo says:
    بعد از رفرم و دگرگوني در فرداي ايران آزاد تاسيس پليس آزادي ضروري به نظر مي آيد. به نظر نگارنده بايد مراقب دستاوردهاي جنبش دموکراتيک ايران بود.

    دیدگاه توسط parsigurdafarid — دسامبر 28, 2009 @ 2:57 ق.ظ. | پاسخ

  7. واقعا نياز به كار منسجم و بدون خشونت بيشتر داريم.

    دیدگاه توسط يلدا — دسامبر 28, 2009 @ 4:44 ق.ظ. | پاسخ

  8. ba salaam
    va tashakor baabate zahmaate shomaa
    pishnevise ghanoone asaasiyetoon ra khondam
    be nazare man
    eyn ghanoon asaaey felye maa moshkelaate zyaady daare va maa ham daarim alaan tavaane ono midim.
    az tarafi
    paayehaaye pishraft va estaghlaale yek keshvar raa ham hamin ghanoone asaasi michyne
    yeki az dalaayely ke keshvare maa dar eyn 30 saale pishrafte nachyzi dashte -ke dar moghayese ba keshvarhaqaye dige pasraft hesaab mishe-
    eyne ke ghanone asaasye on va ejraaye on khaili bad boodan
    va shomaa omadid yeseri az nokaate moshkeldaare ono tashih kardid ke hamin ham kaare bozorgy .
    vali ye kaare khaili moser ke mishe anjaam daad eyne ke berid va ghanoon asaasye chan keshvare pishraftey democratic raa bebnind va nokaate zyaady ham az onaa ezaafe konid
    na eyn ke bekhaaye veraaneye ghabli raa maramt konid.

    sharmande ke natonesam farsi benevisam!

    shado sar bolando sabz bashid

    دیدگاه توسط nashenaas — دسامبر 28, 2009 @ 5:33 ق.ظ. | پاسخ

  9. من برای شما تبلیغ می کنم امیدوارم نظرم در مورد پارلمان سالاری و قوه مقننه بسط یافته که مجلس شورای ملی رو در راس 4 مجلس سفلی قرار می ده مورد توجه شما قرار بگیره و زمینه پاسداری از دمکراسی و جذب حداکثری بشه تا پیش نویس قانون اساسی جدید به عنوان عامل وحدت بخش موجب تسریع جنبش بشه

    دیدگاه توسط نفس آزادي — دسامبر 28, 2009 @ 6:25 ب.ظ. | پاسخ

  10. با سلام خدمت شما عزیزان
    امیدوارم هرچه زودتر پیش نویس دوم قانون اساسی را منتشر فرمایید

    دیدگاه توسط نفس آزادي — دسامبر 29, 2009 @ 2:24 ق.ظ. | پاسخ

  11. با سلام

    با تشكر از همت حقوقدانان محترم در تدوين پيش نويس قانون اساسي جديد چند سوال در خصوص مفاد و كليت اين پيشنويس دارم تا در صورتي كه مفيد ارزيابي شد مد نظر قرار گيرد

    1- آيا در تدوين اين پيشنويس از افرادي همچون آقاي عبدالكريم لاهيجي و يا حقوقداناني كه در تدوين قانون اساسي جاري نقش داشته اند استفاده شده است وآيا مي توانيد اسامي افراد تدوين كننده را در صورتيكه بلحاظ امنيت شخصي مشكلي نداشته باشد اعلام كنيد

    2- در مفاد اين پيشنويس وظيفه مطابقت قوانين مصوبه در مجلس شوراي ملي بعهده دادگاه قانون اساسي گذاشته شده كه بنا به ضرورت تشكيل مي گردد و دائمي نيست – آيا بهتر نبود همانند بسياري از كشورها اين مهم بعهده مجلس سنا گذاشته شود

    3- در خصوص تغيير شيوه حكومت از روش كاملا متمركز به روش حكومتهاي محلي و ايالتي و يا به عبارت ديگر شكلي از حكومت هاي فدرال كه هم اكنون در تمامي كشورهاي اروپايي و آمريكاي شمالي جاري بوده و يكي از مصاديق بارز دموكراسي است سخني به ميان نيامده – آيا فدراليسم از نظر حقوق دانان محترم تدوين كننده امري غير ضروري يا حساسيت برانگيز تلفي شده است؟

    4- بغير از يك بند در هيچكدام از مفاد پيش نويس سخني از محيط زيست به ميان نيامده است در صورتي كه اين مساله هم اكنون يكي از مهمترين معضلات جوابع بشري است

    5- در مورد فرماندهان ارشد نظامي آيا بهتر نيست مانند كشور ايالات متحده ارتقاء و تعيين درجه فرماندهان ارشد ارتش با پيشنهاد رئيس جمهور و تصويب مجلس شوراي ملي و يا مجلس سنا (در صورتي كه ايجاد مجلس سنا مد نظر قرار گرفت) انجام گيرد

    6- بنظر ميرسد بندهاي مربوط به شفافيت مالي دولت و همچنين مبارزه با پولشويي در حد نياز مد نظر قرار نگرفته است

    7- در اين پيشنويس جاي خالي دولت انتقالي و موقت و وظايف آن بكلي خالي است

    دیدگاه توسط صلح جو — دسامبر 30, 2009 @ 2:42 ق.ظ. | پاسخ

  12. مجالس استانی پاسخی برای تمایل به فدراسیون خواهی

    در پاسخ به عزیرانی که تمایلات فدراسیون خواهی دارند بهترین پاسخ تشکیل مجالس استانی است .
    مجالس استانی که قانون گذار نیستند و فقط می توانند در مورد نحوه اجرای قوانین مصوب مجلس شورای ملی اظهار نظر نمایند و با ذکر دلیل نسبت به نحوه اجرای قوانین ، آئین نامه اجرایی پیشنهاد دهند که پس از بررسی و تصویب در مجلس مردمی (یکی از مجالس سفلی) آئین نامه اجرایی پیشنهادی آن استان تائید شود. اینگونه ضمن حفظ وحدت ملی ایران نوعی خودمختاری و استقلال نسبی به استانها داده می شود و راه برای حرکت های تجزیه طلبی دشوار می گردد.
    بدین ترتیب تدوین آئین نامه های اجرایی از حیطه اختیارات دولت خارج و بر عهده مجالس استانی قرار می گیرد. در نظام پارلمان سالاری قدرت در اختیار مردم باقی می ماند و آنرا به هیچ مقامی حتی دولت تفویض نمی کنند. وقتی دولت اختیار تدوین آئین نامه اجرایی نداشته باشد و آنرا به استانداران برای اجرا تحویل ندهد ، استانهای کشور احساس تحمیل نخواهند کرد و تمایلات کسب خودمختاری فروکش می کند. مجالس استانی به مردم استانها رضایت می دهد که از خودمختاری نسبی برخوردارند.
    ترکیب مجالس استانی می تواند مثل مجلس شورای ملی باشد.
    200 نماینده که هر 50 نماینده آن یکی از چهار دسته ذیل اند :
    1- حقوقدانان و فقها
    2-دانشگاهیان
    3-فعالان سیاسی
    4- نمایندگان اصناف ، اتحادیه ها ، اقلیت های قومی و مذهبی
    نحوه انتخاب نمایندگان مجالس استانی :
    در انتخاباتی که برای مجالس چهار گانه سفلی(حقوقی ، علمی ، سیاسی ، مردمی) برگزار می شود کاندیداهایی که رای کافی برای راهیابی به این چهار مجلس نمی آورند در هر استان ، به مجالس استانی وارد خواهند شد.
    بدین ترتیب نمایندگان مردم می توانند با ابراز شایستگی و کسب اقبال عمومی و افزایش آراء خود در انتخابات مجلس که هر ساله برگزار می شود ، پله پله ترقی کنند و از مجالس استانی به مجالس چهار گانه سفلی و سپس به مجلس شورای ملی راه یابند.

    دیدگاه توسط نفس آزادي — دسامبر 31, 2009 @ 8:44 ق.ظ. | پاسخ

  13. با سلام به دوست عزيزمون نفس آزادي

    همانطور كه مي گوييد مجالس استاني مي تواند نوعي رضايت نسبي را در استانها ايجاد كند ولي بنظرم ميرسد نكته اي را فراموش كرده ايد و آن اين است كه آيا هدف از دولتمداري و قانون اساسي راضي نگه داشتن اقليت هاي اجتماعي و منطقه است يا بنا نهادن سيستمي كه موجب شكوفايي اجتماعي و و وحدت داوطلبانه تمامي مردمان كشور بر اساس رعايت تمامي حقوق انساني و البته حمايت از تكثر گرايي در آنها – آيا فكر مي كنيد مبارزات و جنبشهاي جدايي طلبي بدليل بدست آوردن حقي نسبي است يا براي بدست اوردن حق برابر؟

    دیدگاه توسط صلح جو — دسامبر 31, 2009 @ 2:48 ب.ظ. | پاسخ

  14. بدون این «قانون اساسی نوین»، جنش سبز ایران مشابه دو انقلاب گذشته مردم ایران دوباره به سرقت خواهد رفت.
    باید هرچه در توان داریم برای انتشار آن بکوشیم
    پاینده ایران

    دیدگاه توسط کاوه آهنگر — دسامبر 31, 2009 @ 2:55 ب.ظ. | پاسخ

  15. دوست عزیز جناب صلج جو
    اگر شما روش ادغام حکومت فدراتیو و پارلمان سالاری را پیشنهاد می دهید لطفا پیشنهاد خود را واضح تر بیان فرمایید تا مشخص شود جمع این دو را چگونه ترسیم می فرمایید
    توضیح بیشتر نظرم بدین ترتیب است :
    جنبش های تجزیه طلبی زمانی شکل می گیرند که حکومت مرکزی استبدادی وجود داشته ، نظام پارلمان سالاری که قدرت رو در اختیار مردم نگه می داره می تونه از خیزش این جنبش ها جلوگیری کنه چون از بروز هرگونه استبداد جلوگیری می کنه و در ادامه برای رضایت استانهای کشور از همون انتخاباتی که برای پارلمان برگزار می شه و نمایندگانی که برای ورود به پالمان مرکزی رای نیاوردن می تونن وارد مجالس استانی بشن و کار تدوین آئین نامه های اجرایی قوانین رو بر عهده بگیرن ، این روشی است در جهت کاهش اختیارات دولت مرکزی و افزایش اختیارات نمایندگان مردم و هر استان می تونه آئین نامه اجرایی مختص خود داشته باشه این استقلال نسبی همرباه با حکومت مردمی و اختیارات زیاد نمایندگان مردم با هم می تونه رضایت از حکومت بوجود بیاره و احساس تحمیل و تمایل به جنبش تجزیه طلبی را کم کنه

    دیدگاه توسط نفس آزادي — ژانویه 1, 2010 @ 8:30 ق.ظ. | پاسخ

  16. هموطن گرامي نفس آزادي
    با سلام
    در جواب گفته هاي شما در خصوص مجالس استاني يك ياز بزرگترين تفاوتهاي اين مجالس با مجالس ايالتي مي تواند نحوه نظارت اين مجالس بر مسئولين و مقامات محلي باشد كه احتمالا در حالت استاني توان چنداني براي نظارت و يا احيانا بركناري مقامات محلي در اختيار ندارند و همچنين مورد دوم انتخاب فرماندار است كه در نظام پارلمان سالاري مدنظر شما توسط نخست وزير يا رئيس هيئت دولت و با مشورت مجلس شوراي ملي برگزيده مي شود در حاليكه در نظام هاي فدرال اين امر با مراجعه به آراي مستقيم مردم ساكن در ايالت انجام مي پذيرد كه در نحوه پاسخگويي مقامات محلي و شخص فرماندار تاثير بسزايي دارد /// در نهايت نكته اي كه مي خواهم به آن اشاره كنم علاوه بر مسائل حقوقي مساله قبول پيش نويس قانون اساسي جديد توسط عامه حاشيه نشينان است – گرچه در اين حالت بهبودي زيادي نسبت به قانون اساسي جاري در نظر گرفته شده ولي آيا زمانيكه ما قادر به انتخاب بهترين حالت ممكن و مقبول ترين آن هستيم لزومي به محدود كردن اين پيش نويس وجود دارد؟

    دیدگاه توسط صلح جو — ژانویه 2, 2010 @ 12:00 ق.ظ. | پاسخ

  17. سکوتی که بر اینجا حکمفرماست باعث نگرانی شدید من و دوستان من است، از زمانی که باید پیش نویس دوم را اینجا قرار می دادید مدت ها گذشته است. امیدوارم در پناه خدا و در امان باشید

    دیدگاه توسط محمد — ژانویه 2, 2010 @ 1:35 ب.ظ. | پاسخ

    • سلام

      از لطف شما ممنون. بعد از سرنگونی دولت کودتا توضيح می دهیم.

      با احترام
      حقوقدانان جنبش سبز مردم ایران

      دیدگاه توسط greenlawyers — ژانویه 3, 2010 @ 7:08 ب.ظ.

  18. دوست عزیز جناب صلح جو
    مجالس استانی هم می توانند علاوه بر تعیین آئین نامه اجرایی مربوط به هر استان( نحوه اجرای قوانین که اکنون در اختیار دولت است) اختیاراتی همچون عزل و نصب فرمانداران و استانداران را نیز داشته باشند تا اختیارات دولت هر چه بیشتر کاهش یابد و قدرت در دست نمایندگان مردم بماند اما لفظ مجالس ایالتی می تواند حساسیت زا باشد در حالیکه مجالس استانی چون تغییر در تقسیمات کشوری ایجاد نمی کند حساسیت کمتری بوجود می آورد بدین ترتیب نظرات جنابعالی از نظر افزایش اختیارات مجالس استانی و افزایش خودمختاری استانها تامین می شود بدون آنکه حساسیت یا مانع بر سر استقرار دمکراسی ،نظام پارلمان سالاری و حاکمیت مردم ایجاد شود نظر جنابعالی چیست؟
    آیا گذر از استبداد به دمکراسی بدین شیوه کم خطرتر نیست؟ آیا اکنون که فرهنگ استبداد ریشه دوانده بهتر نیست به گونه ای عمل شود تا اجازه بروز مستبدین حتی در اندازه های کوجک داده نشود و تجزیه طلبی مهار شود ؟

    دیدگاه توسط نفس آزادي — ژانویه 3, 2010 @ 1:26 ب.ظ. | پاسخ

  19. حقوقدانان محترم با سللام وتشکر از زحمات شما.
    پیشنهادی دارم که یا من در این پیش نویس بدرستی ندیدم ویا اینکه شما ذکر نکردهاید؟ و ان این است که در هیچ کجا اشاره ای به حقوق پایمال شده افرادی که در رزیم گذشته (جمهوری اسلامی با دلیل ویا بدون دلیل قانونی در دادگاهای فرمایشی به محکومیتهای نا عادلانه اعدام .زندان.مصادره اموال و غیره…. مخکوم شده وعده بسیاری هم از ترس رزیم از همه هستی خود گذشته و به کشورهای دیگر گریخته اند و اکنون اینگونه افراد ویا بازماندهگتن انها میخواهند احقاق حقوق قانونی خود را بنمایند. در پیشنویس شما به این حق قانونی که احقاق ان از طریق کنوانسیونهای جهانی حقوق بشر برسمیت رسیده است در نظر گرفته نشده است.شاید استدلال کند که ایگونه دعاوی از نوع عادی هستند و بعدا طبق قوانین کیفری وجزاءی رسیدگی میشود.بله میشود گفت از یک جنبه درست است اما از انجا که در عرف قانون گذاری هیچ قانونی عطف به ما سبق نمیکند مگر انکه مستند به نص صریح در قانون اساسی کشور مستند شود.انگاست که دادگستری ویا مرجع دیگر قانون گذاری کشور میتواند اقدام کند و بر مبنای ان قوانین عادی را تنظیم وتصویب وقابل اجرا نماید
    در پایان از باب نمونه در قانون اساسی کشور المان بعد از جنگ جهانی به صراحت رسیدگی به دعاوی مدعیان ورسیدگی به دعاوی را در دادگاهای صالح به رسیدگی مربوط به اسیب دیدهگان رزیم ناسیونال سوسیالیت المان وپرداخت خسارت به مدعیان ان .برداشت از 🙂 BGB) ,BEG قانون اساسی المان برای اطلاع بیشتر در صورت لزوم میتوانید به لینکهای مختلف
    .از جملهwww.wollheim-memorial.de/bundesentschädigungsgesetz-1956
    مراجعه فرماید.
    فکر میکنم این پیشناد در راستای برابری کامل حقوق شهروندی در یک کشور دمگرات میباشد.
    با تشکر موفق باشیذ

    دیدگاه توسط رضا — ژانویه 10, 2010 @ 10:59 ق.ظ. | پاسخ

  20. دوست گرامي نفس آزادي
    به نكته خوبي اشاره كرديد // به حساسيت بر روي كلمه فدارليسم اشاره كرديد و به مهار تجزيه طلبي و همچنين اينطور برداشت كردم كه عقيده داريد در شرايط جاري مي بايد پله پله حركت رو به بالا را ادامه دهيم تا به دموكراسي برسيم // با شما موافقم ولي نكته اي كه فكر مي كنم از همان اول در جنبش سبز مغفول مانده اصل شفافيت است : شفافيت در اهداف و در منشور جنبش /// به نظر شما هدف غايي چيست؟ سقوط رژيم! اصلاحات در رژيم! تغيير رئيس جمهور متقلب يا اينكه هدف نهايي سعادت ملت در چهارچوب يك قانون اساسي مترقي در كنار آزادي است! اگر اين هدف اصلي است پس بايد ابتدا بدون در نظر گرفتن معذورات يك قانون اساسي ايده آل تدوين شود و بعد از آن آن را تا جايي تعديل كرد كه مورد توافق اكثريت مردم و روشنفكران قرار گيرد و نه اينكه از حداقل شروع كرد و به ان اميد داشت كه در آينده به حالت ايده آلي مبهم نزديك شود
    در نهايت در اينكه اين كلمه براي بسياري حساسيت برانگيز است موافقم ولي آيا قابل قبول است كه حتي روشنفكران نيز نسبت به اين كلمه حساسيت داشته باشند و آن را مترادف با تجزيه طلبي ببينند؟ واقعا به نظر شما اين دو كلمه (فدراليسم و تجزيه طلبي) مقارن مي باشند؟ در اين صورت آنچه براي گفتن باقي مي ماند علامت سوالي به بزرگي صدها هزار كيلومتر مربع از ايران امروز است؟

    دیدگاه توسط صلح جو — ژانویه 10, 2010 @ 12:41 ب.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: